Vertrouwenspersoon Yvonne Kamsma
Telefoon: 06 12 64 94 93
Mail: info@viavitalis.nl
(Alleen voor cliënten van Hoeve Sprey)
Praat erover! Wanneer is het ongewenst gedrag?
Bij ongewenst gedrag gaat het om alle vormen van intimidatie, agressie en geweld, discriminatie en pesten. Dit kan van je begeleider of andere cliënten zijn en is vaak subtiel gedrag, zoals:
- grapjes maken ten koste van een ander
- vervelende opmerkingen of belachelijk maken
- beledigen, schelden of vloeken.
- maar ook als jij vindt dat je niet de juiste ondersteuning krijgt, is dit ongewenst gedrag.
Jij bepaalt wat ongewenst gedrag is. Wat een ander misschien geen probleem vindt, kun jij wel als ongewenst gedrag ervaren. Ervaar jij ongewenst gedrag? Bespreek dit dan met de betrokkenen. Kom je er samen niet uit of heb je iemand nodig die van buitenaf mee kan kijken, je advies kan geven en/of je kan steunen? Dan kun je contact opnemen met de vertrouwenspersoon cliënten.
Wat doet de vertrouwenspersoon voor cliënten?
Zij…
- luistert naar jouw verhaal;
- geeft afhankelijk van jouw wensen advies of hulp, bijvoorbeeld bij het schrijven van een (klacht)brief of steun bij een (klacht)gesprek;
- geeft je advies als je een klacht wilt indienen bij de klachtenfunctionaris of bij de externe commissie of ondersteunt je hierbij. Zij zorgt ervoor dat jouw klacht goed onder de aandacht komt en ondersteunt je bij het zoeken naar een oplossing.
Werkwijze
- Je kunt de vertrouwenspersoon cliënten direct bellen of mailen. Als je belt, krijg je haar meteen aan de lijn of je kunt de voicemail inspreken. Dan belt ze je binnen 24 uur terug.
- Alles wat je bespreekt, is vertrouwelijk.
- Zij vertelt niet dat je met haar contact hebt gehad en deelt ook geen informatie over jou met anderen zonder jouw toestemming.
- Zij gaat samen met jou op zoek naar een oplossing voor de problemen waar je tegenaan loopt.
Belangrijk om te weten:
- De vertrouwenspersoon werkt onafhankelijk van Hoeve Sprey.
- De vertrouwenspersoon is er voor jou en staat altijd aan jouw kant.